نظریه پیامبر پیرامون بنی امیه

 

نگارش یافته توسط SAJDI ALI WAHEED

دوشنبه، 16 اسفند ماه ، 1389

نظریه پیامبر پیرامون بنی امیه

 

مقدمه:

در این پست قصد دارم به طور خلاصه و مفید نظریه رسول الله پیرامون بنی امیه را بررسی کنم

الف: پیامبر و هشدار بنی امیه

قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول إذا بلغت بنو أمية أربعين اتخذوا عباد الله خولا ومال الله نحلا وكتاب الله دغلا

((رسول الله فرمود: هرگاه شمار امویان به چهل تن رسد. بندگان خدا را به بردگی گیرند و مال خدا را در میان خود بذل و بخشش کنند و با کتاب خدا با نیرنگ برخورد کنند))

المستدرك - الحاكم النيسابوري - ج 4 - ص 479- طبعة مزيدة بفهرس الأحاديث الشريفة

مسند الشاميين - الطبراني - ج 2 - ص 338- موسسه الرساله

كنز العمال - المتقي الهندي - ج 11 - ص 165- موسسه الرساله

تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 57 - ص 253- دارالفکر

البداية والنهاية - ابن كثير - ج 6 - ص 271- دار إحياء التراث العربي

إمتاع الأسماع - المقريزي - ج 12 - ص 275- دار الكتب العلمية

ب: بنی امیه و شجره ملعونه

مفسّران از شيعه و اهل سنّت با استفاده از روايت، شجره ملعونه را بنو اميّه دانسته‌اند.

أخرج ابن أبي حاتم، وابن مردويه، والبيهقي في (الدلائل) وابن عساكر عن سعيد بن المسيّب، قال: رأى رسول اللّه صلى الله عليه و آله بني أميّة على المنابر، فساءه ذلك.

رسول خدا صلّي الله عليه وآله وسلّم (در خواب) ديدند كه بني اميه بر منبر نشسته‌اند و اين موضوع حضرت را ناراحت ساخت.

الدر المنثور، ج 4، ص 191.

فخر رازي مي‌گويد:

وهذا قول ابن عبّاس في رواية عطاء.

اين سخن ابن عباس در روايت عطاء است.

تفسير فخر رازى، ج 10، ص 238.

سيوطي در جاي ديگر مي‌گويد:

قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: «أريت بني أميّة على منابر الأرض، وسيتملّكونكم، فتجدونهم أرباب سوء»، واهتمّ رسول اللّه صلى الله عليه و آله لذلك، (وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْيَا الَّتِى أَرَيْنَـكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ)

تكيه زدن بني اميّه بر منابر به من نشان داده شد، به زودى بر شما مسلّط خواهند شد و آنان را اربابان بدى خواهيد ديد.

 الدرّ المنثور، ج 4، ص191.

مانند اين حديث را ابن مردويه از حسين بن على عليهما السلام، نيز نقل كرده است.

ابن حجر هيثمى مكّى اين احاديث و اصل داستان را صحيح دانسته و مى‌گويد:

صحّ أنّه صلى الله عليه و آله رأى ثلاثة منهم - يعني بني الحكم بن أبي العاص - ينزون على منبره نزو القردة، فغاظه ذلك وما ضحك بعده إلى أن توفّاه اللّه سبحانه وتعالى.

درست است كه رسول خدا سه نفر از فرزندان حكم بن أبى العاص را ديد كه هم‌چون ميمون بر منبرش بالا مى‌روند و سخت ناراحت شد، از آن پس او را خندان نديدند تا از دنيا رفت.

تطهير الجنان واللسان، ص 53.

ج: پیامبر و لعن سه نفر

پیامبر در مکانی نشسته بودند. مردی شتر سوار از آنجا عبور کرد در حالی که پیش روی او شخصی شترش را هدایت می کرد و پشت سرش فرد سومی قرار داشت که شترش را به حرکت وا میداشت. رسول خدا فرمود: خداوند پیشرو، راننده و سوار را لعن کند.

این سه نفر:

پیشرو عتبه بن ابوسفیان

راننده معاویه بن ابوسفیان

سواره ابوسفیان

بودند.

مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 1 - ص 113- دار الكتب العلمية

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان جالسا فمر رجل على بعير وبين يديه قائد وخلفه سائق فقال لعن الله القائد والسائق والراكب . رواه البزار ورجالة ثقات

دوستان توجه کردید که این حدیث طبق نظر علمای اهل سنت هم از رجال ثقه بهره می برد.

جالب اینجاست قسمتی از این روایت نیز سانسور شده است و فقط در روایت مورد نظر : نفر سوم که یزید باشد لعن شده است

مجمع الزوائد - الهيثمي - ج 1 - ص 113- دار الكتب العلمية

عن المهاجر بن قنفذ قال رأى رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاثة على بعير فقال الثالث ملعون . رواه الطبراني في الكبير ورجاله ثقات

المعجم الكبير - الطبراني - ج 20 - ص 330- دار إحياء التراث العربي

كنز العمال - المتقي الهندي - ج 9 - ص 66- موسسه الرساله

در انتها:

عزیزان اهل سنت حال شما بفرمایید اگر این سنت نبوی هست. چرا شما بنی امیه را تکریم می کنید و برخلاف دستور رسول الله عمل می کنید؟

منتظر پاسخ هستم

 

+ نوشته شده در  2011/10/11ساعت 22:14  توسط ALIWAHEED SAJDI halepoto  |